Eerste twee weekjes - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Eline Asten - WaarBenJij.nu Eerste twee weekjes - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Eline Asten - WaarBenJij.nu

Eerste twee weekjes

Blijf op de hoogte en volg Eline

10 September 2014 | Australië, Adelaide

Vandaag realiseerde ik me dat ik alweer ruim twee weken in Adelaide ben. Time flies when your having fun! Dus even een update over mijn eerste twee weekjes aan de andere kant van de wereld.

Zondag de 24e afscheid genomen op Schiphol. Nog even samen ontbijten en daarna was het tijd om naar de gate te gaan. Pas toen ik bijna bij de gate was besefte ik het me echt: voor de komende tien maanden zit ik aan de andere kant van de wereld! Dit was raar, maar ook super leuk aangezien ik mega veel zin had om aan dit avontuur te gaan beginnen

Mijn vliegreis bracht me eerst naar Singapore waar ik een tussenstop van 18 uur had. Dat was best lang, maar heb meteen toen ik aankwam een hotelletje geboekt om te gaan slapen, want daar was het in het vliegtuig niet van gekomen. In een vliegtuig is het toch echt een nadeel om lange benen te hebben: hele weg amper kunnen slapen door kramp ten gevolge van een ernstig tekort aan beenruimte ;). Na een paar uurtjes lekker geslapen te hebben ben ik het vliegveld gaan verkennen. Super luxe, met allemaal restaurants, lounches, winkel, maar ook meerdere fitness en wellness centra en zelfs meerdere tuinen. De vlindertuin bezocht en verder lekker in de lounche gezeten met een aantal tijdschriften. Hierna vloog ik rechtstreeks door naar Adelaide.

In Adelaide aangekomen was ik zo door de immigratie en kwam mijn koffer precies de band op toen ik door de immigratie was. Over goede timing gesproken! In de aankomsthal stonden twee mannen in net pak met een bordje me op te wachten om me in een super mooie auto naar het gezin toe te brengen. Toen we door de aankomsthal naar buiten liepen was het echt heerlijk weer, veel beter dan al de regen in Nederland op dat moment ;)

Bij het gezin aangekomen werd ik super leuk ontvangen door Elise (de moeder) en de jongste in het gezin, James. Ava (de middelste) was ook thuis, maar lag ziek op bed. Gedurende de dag heeft Elise me het huis laten zien, wat dingen uitgelegd en heb ik veel tijd doorgebracht met James. Het huis is echt beste groot, met zwembad, en ook super mooi! Ook maar wat uitgerust later op de dag, want was behoorlijk kapot van de vliegreis. Toen Steve (de vader) thuis kwam met Isabelle (de oudste) bleek op zij ziek te zijn en ook aan James was te merken dat hij zich niet lekker voelde. Misschien niet zo goed begin, met alle kies ziek, maar Steve en Elise probeerde me zo thuis te laten voelen, dat dit helemaal niks uitmaakte.

De volgende dag was het de verjaardag van Steve. Dit werd niet heel uitgebreid gevierd, aangezien alle kids nog steeds ziek waren. Elise liet me de winkelstraat (Kind William Road) die hier vlakbij ligt zien terwijl we James meenamen in de buggy. Eerste kwamen we door het park, wat hier echt net om de hoek ligt en daarna in de winkelstraat, die alleen maar bestaat uit leuke boetiekjes en kleine restaurants en koffietentjes. Super gezellig dus! Bij een van de koffietentjes zijn we even gaan zitten voor een koffie en een vlak 'bananabread', een soort bananencake die in de toaster is gegaan. 's Avonds haalde we Chinees, wat hier blijkbaar in het gezin behoorlijk normaal is. We eten ongeveer drie keer per week wel take-away van verschillende restaurants.

Donderdag heb ik weer veel tijd doorgebracht met James. Met hem zal ik ook de komende maanden de meeste tijd doorbrengen, aangezien de andere kies gedurende de dag op school zitten, naar het kinderdagverblijf ('kindy') gaan of therapie hebben. Ava heeft namelijk best vaak therapie, aangezien ze waarschijnlijk autisme heeft en geholpen moet worden met het leren praten en het omgaan met alle prikkels en dergelijke.

Vrijdag had ik lekker een dagje vrij en ben ik de stad gaan verkennen. Ten eerste ben ik naar het park rondom the river Thorens gelopen om uiteindelijk lekker op een bankje in de zon te gaan zitten. Het was namelijk echt heerlijk weer, wel 25 graden. Dan denk je dan ga je zwemmen of naar het strand, maar nee, dat doen ze hier pas als het meer dan 32 graden is :). Vanuit het park ben ik vervolgen naar het deel van de stad gegaan waar een heel aantal musea liggen en de universiteit. Ik ben nog naar geen van de musea toe gegaan, maar ben zeker van plan dit nog wel en keer te doen. Hierna ben ik doorgelopen naar de botanische tuinen, die hier vrij toegankelijk zijn, om lekker in het zonnetje te lunchen! Ten slotte ben ik de dag geëindigd met een wandeling door de grootste winkelstraat hier: Rundle Mall. Moest nog een tas kopen, aangezien ik eerst een tas van Elise leende en daar ben ik goed in geslaagd :). Aan het eind van de dag kon ik weer met Steve mee naar huis rijden, aangezien die midden in de stad werkt.
Ook in de weekenden moet ik gewoon werken, maar gelukkig proberen ze er wel vaak ook even uit gegaan. Dit weekend zijn we op zaterdag naar een waterval gegaan met Steve en de twee meiden om daar een stuk te wandelen. Echt super mooi!! Nog geen kangoeroe of koala gespot maar wel een hele grote kaketoe. Hierna zijn Elise, ik, James en Isabelle nog naar een winkelcentrum gegaan naar de Zara. En jullie raden het al.. ik kon het niet laten om ook iets te kopen. Ik heb zo het idee, aangezien Elise erg van shoppen houdt, dat ik met meer koffers thuis kom dan dat ik weg ging ;) Zondag zijn we naar de botanische tuinen gegaan met he hele gezin. Heel gezellig een wandeling gemaakt in het zonnetje en ‘chippy chops’ (friet) gegeten met iedereen.

De afgelopen week is ook voorbij gevlogen. Veel tijd met James doorgebracht, maar ik leer Ava ook steeds beter kennen. Ik krijg steeds beter door hoe ze in elkaar zit en wat ze wel en niet leuk vind. Op de momenten dat ik alleen ben met James spelen we veel samen, het liefst buiten als het mooi weer is. Moet hem super goed in de gaten houden, aangezien hij mega ondeugend is. Hij klimt op dingen, laat zich zomaar vallen en doet vanalles wat niet mag. En als hij iets niet leuk vindt merk je het vrij snel: hij gaat krijsen, huilen en schreeuwen. Gelukkig is hij ook makkelijk af te leiden met blokken of een bal, dus dat duurt (over het algemeen) niet al te lang. Wandelen met hem in de buggy vindt James echt heerlijk en dat proberen Elise en ik dan ook zoveel mogelijk te doen, ook met Ava erbij. Dan lopen we naar King William Street om daar koffie te drinken en lopen daarna terug met de kids. Echt super gezellig en een goede manier om van het mooie weer te genieten!
Ook zijn Elise, ik en James weer naar een ander shoppingcentre geweest om kleren voor de kids te kopen. Eerst mocht James even spelen in een klein speeltuintje in het shoppingcentre en daar ging hij opeens random mensen knuffelen. Echt super schattig!! Maar hij weet zelf ook dat hij schattig is, wat een flirt is het! Dat belooft wat voor de toekomst! Hierna zijn we een aantal winkels in geweest en jullie raden het al, ook hier kon ik mezelf niet bedwingen ook iets te kopen.
Afgelopen vrijdag had ik weer vrij en heb toen met Sara afgesproken, een vriendin van Sophie die nu in Adelaide studeert tot en met ongeveer december. Ze heeft me de central market laten zien in Adelaide en Chinatown. Verder hebben we lekker bijgekletst en zo vloog de dag voorbij.
Ook afgelopen weekend zijn we weer naar de waterval geweest om daar een wandeling te maken. Net als de vorige keer was dit echt super leuk! Op zondag was het hier Vaderdag en dus gingen we eerst ’s ochtends met de kids naar de speeltuin in het park hier om de hoek. Dit was genieten voor de kids. Voor mij iets minder, aangezien James echt overal opklimt, maar dit eigenlijk nog niet kan en dus bijna valt. Maarja hij had het goed naar zijn zin, dus dan is het ook goed voor mij! ’s Middags gingen we uit eten met het hele gezin en de moeder van Steve. We gingen naar een stadje in de wijnregio die net buiten Adelaide ligt. Echt super mooi daar, het doet heel erg denken aan de wijnregio’s in Frankrijk. Het restaurant zag er ook echt uit als een mooie Franse wijnboerderij. Meteen toen iedereen zat vroeg Steve wie er zin had in champagne dus dat was een super goed begin van de lunch. Verder hebben we lekker gegeten en het was echt super gezellig. Wel werden de kids op een gegeven moment een beetje ongeduldig dus zijn we naar buiten gegaan om daar de dieren te bekijken en te genieten van het mooie uitzicht op de wijngaarden. Een super geslaagde dag dus!

De afgelopen dagen merk ik dat ik echt in een ritme begin te komen met alle taken die ik heb. Dat is wel fijn, aangezien ik nu weet op momenten dat ik niet met James ben wat ik dan kan doen. Hierdoor vliegen de dagen voorbij. Op mijn vrije momentjes gedurende de dag probeer ik de omgeving te verkennen op mijn fiets die ik hier bij het gezin heb. Echt super leuk om zo de omgeving te verkennen.

Dinsdag had ik onverwacht overdag vrij omdat James overdag naar het kinderdagverblijf gaat en daarom heb ik afgesproken met een ander Nederlands meisje, Anne, om naar de Royal Adelaide Show te gaan. Dit is een soort combinatie tussen een kermis en dierenkeuring. Maar het is vooral echt mega groot! Toen we aankwamen hebben we dan ook vooral onze ogen uitgekeken. Nadat we een rondje gemaakt hadden, hebben een ritje gemaakt in het reuzenrad om zo een mooi uitzicht te hebben over Adelaide. Duurde wel even voordat we aan de beurt waren, maar het uitzicht was het wachten waard. Hier heb ik ook mijn eerste koala en skippy gespot. Ze zaten wel beiden in een hok, maar dat maakt niet uit. Ik kan zeggen dat ik ze iig gezien heb! Verder super leuk om met Anne verhalen uit te wisselen over onze ervaringen als au pair.
Vandaag weer gewoon een dagje thuis gehad. Vanochtend even wezen wandelen met Elise, James en Ava en ergens gezeten voor koffie. Vanmiddag heb ik niks anders gedaan dan achter James aanlopen, aangezien hij nu bedacht heeft dat hij zich ontzettend uit gaat sloven en dingen uit gaat proberen. Dit betekent dat hij op de bank gaat staan, gaat rennen en dan heel hard valt als je niet oppast en op de grote stoelen klimt en er dan ook bijna meteen weer afvalt. Maar het meest grappige is dat hij opeens achteruit probeert te lopen (lijkt haast een moonwalk) en dan vervolgens helemaal dubbel ligt om wat hij deed. Ik moet alleen constant achter hem aanlopen aangezien hij op een gegeven moment omvalt als hij achteruit begint te lopen :)

Al met al heb ik dus een super tijd tot nu toe. Het gezin is echt super leuk en ik merk dat de kinderen allemaal beginnen te wennen aan mijn aanwezigheid, wat erg leuk is. De komende weken wil ik nog heel veel gaan doen, zoals naar de top van Mount Lofty lopen, kangoeroes en koala’s in het wild spotten, naar het strand gaan, meer van de stad zien en nog veel meer. Via deze blog houdt ik jullie de komende maanden op de hoogte van al mijn avonturen!

  • 10 September 2014 - 13:56

    Lisa Vd Loo:

    Mooi geschreven Eline, wat heb jij al veel meegemaakt zeg! Ik kijk nu al uit naar de volgende blog :)

  • 10 September 2014 - 14:11

    Kim Cortenbach:

    Heel leuk Eline, geniet ervan!

  • 10 September 2014 - 16:55

    Anna Fleur:

    Hee Eline, wauw wat een supergave ervaring. Heel veel plezier zeg!

  • 10 September 2014 - 17:08

    Vief:

    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Je hebt je handen vol aan die ondeugende kids! Enne, als ik jou was zou ik met 25 graden gewoon een duik wagen in de Great Australian Bight! Geniet ervan! X

  • 10 September 2014 - 18:54

    Sanne:

    Eline, dat klinkt goed! Geniet maar van deze mooie tijd!

  • 12 September 2014 - 06:56

    Guy:

    Ha Eline,
    Wat een leuke verhalen en goed ook om te lezen dat je Adelaide al aan het verkennen bent. Ik herhaal de vraag nog maar eens; ben je er al achter hoe lekker de TimTams zijn? Anders wordt het toch tijd dat je naar de supermarkt gaat.
    Groetjes
    Guy

  • 21 September 2014 - 11:08

    Angèle:

    Hoi Eline,
    Leuke verhalen zeg! Fijn dat dat je al zo goed gewend bent, Adelaide een beetje leert kennen en het naar je zin hebt in het gezin. Ik geloof best dat je je handen vol hebt aan die kleintjes!
    Geniet er van en ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 23 Aug. 2014
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 3804

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 30 Juni 2015

Au-pair in Australië

Landen bezocht: